|
|
|
|
På övre plan i Rådhuset finns också sex målningar
från 1973 som nästan sensationellt avviker från all hans
övriga produktion. Formatet ökar, färgerna blir klarare
och renare, inga skuggor, med djärv och enkel komposition i ett bildplan.
En typisk bild från det året är ”Blommor i vit
vas”.
Efter ”färgexplosionen 1973” (som Staffan Noréus
skriver i katalogen om Hållander från 1993) vänder han
tillbaks till den gråskala som blev hans signum genom hela måleriet.
Formaten minskar, kompositionerna blir mindre experimentella och ett klassiskt
lugn och harmoni genomsyrar arbetet de sista åren. Målningarna
får i gengäld en tyngre specifik vikt, färgerna blir mera
mättade och ett märkligt inre ljus tränger ut. Hela tiden
handlar stillebenet om mötet mellan den runda och den raka formen,
mellan det vinklade, spänningsfyllda och det jordnära stabila.
Lökar och äggskal, päron, äpplen mot fat, knivar och
bestick. Föremålen allt mer prosaiska och jordnära till
skillnad mot exempelvis de stora upprätta blomsterarrangemangen med
tillbringare, vaser och flaskor från 50- och 60-talet.
Gunnar
Hållander såg måleriet som en utforskning, och hans
asketiska och formstränga inriktning byggde mycket på den
klassiska modernismen, som hos Cezanne, Morandi och Schjerfbeck. Han
pratade själv om ”konstens kvaliteter och den klassiska konstens
förnyelse”. Rådhusets utställning ger ett bra
perspektiv på hans konstnärliga gärning, och sett i
backspegeln borde han definitivt förtjäna en större nationell
uppmärksamhet.
Jan K Persson
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GUNNAR
HÅLLANDER
Rådhusets Konsthall, Örnsköldsvik
(till 19 okt)
En retrospektiv
utställning över Örnsköldsviksmålaren Gunnar
Hållander (1915-80) visas nu på två plan i Rådhusets
Konsthall. Det är ett omfattande material som hans bror, Einar
Hållander, sparat. Tyngdpunkten ligger på målningar
från hans sista verksamma år, 1979, ett tjugotal bilder
som inte visats tidigare. Under praktiskt taget hela sitt konstnärligt
verksamma liv var han upptagen med måleriets grundläggande
problem, den om färgen och formen. Trots sin internationella och
modernistiska hållning till konsten förblev han kvar i staden
hela sitt liv, och hans avvikelse från det traditionella och invanda
måleriet gjorde också honom till en särling, en konstnärlig
ensamvarg som såg måleriets plattform i detta enda: stillebenet.
Detta var någorlunda okey på 50-talet, då den informella
konsten klev in på allvar i Sverige, men hur apart sågs
det inte att arbeta med stilleben de två decennierna efteråt,
med den bullrande popkonsten, experimenten, nyrealismen och det gryende
politiska engagemanget? Hållander var inte främmande för
det nya, tvärtom var han mycket teoretiskt orienterad, men ansåg
att den största utmaningen hela tiden låg i själva bildarbetets
grundproblem.
|
Gunnar Hållander, Svart
bok (1969) |
|
Gunnar Hållander, Blommor
i vit vas (1973) |
|
Gunnar Hållander, Stilleben
med päron och kritpipa (1977) |
|
|